Möt vår medarbetare
Josef Oreholm
Elevstödjare
”Ett tydligt tecken på utveckling är att barnet kommunicerar bättre, att det finns en vilja att bli förstådd. Barnet pekar och talar istället för att vara fysisk eller verbalt utåtagerande.”
Berätta om din arbetsroll?
Jag arbetar som elevstödjare i en klass med 8 barn och 4 elevstödjare, plus en lärare. Min uppgift är att hjälpa barnen att få ut det mesta av skoldagen, att vara en hjälpande hand under dagen som uppmuntrar, vägleder och stödjer barnen att nå sina mål.
Beskriv en typisk arbetsdag hos Solberga by?
Skoldagen börjar med en gemensam samling, sedan är det lektion och då deltar barnen utifrån deras förmåga, där vi elevstödjare hjälper till att anpassa dagen utifrån barnens enskilda behov. Under olika dagar är det olika barn som behöver extra stöd, då har vi en dedikerad person som är med barnet hela dagen. Vår roll är att se till att alla blir sedda, förstådda och känner sig trygga.
Hur märker du att ett barn utvecklas?
Ett tydligt tecken är att barnet kommunicerar bättre, att det finns en vilja att bli förstådd. Barnet pekar och talar istället för att vara fysisk eller verbalt utåtagerande. Då känner man att de har insett meningen med att kommunicera och utveckla sin kommunikation.
Humöret är också en väldigt tydlig måttstock på deras utveckling. Är barnet glad, nöjd och nyfiken så har det goda möjligheter att fortsätta utvecklas.
Vad tycker du gör Solberga by unikt som arbetsplats?
Miljön och gemenskapen, det är inte en typisk boendemiljö utan det här är väldigt mycket natur och många möjligheter till roliga aktiviteter. Här känner alla varandra och kollegorna är väldigt stöttande. Vi hjälps alla åt. Det skapar en trygghet och det är extra viktigt när man arbetar med barn som i sin tur behöver trygghet och struktur.
Vad har du lärt dig av barnen?
Jag känner att jag fått en mycket bättre självinsikt. Mina brister och mina styrkor speglas i barnen och i deras reaktioner vilket hjälper mig att arbeta med min egen utveckling. En stor lärdom är att inte ta allt så seriöst, man kommer att göra fel ibland men om man fastar i det så kommer man inte vidare. Varje barn har en unik personlighet med unika behov och man får hela tiden stämma av vad som funkar i stunden, utvärdera och anpassa. Det är en mycket utvecklande process för mig som person.
Vad gör du om ett barn har en svår dag?
Då anpassar vi undervisningen så att barnet kan vara med ändå, vi minskar kraven och ökar flexibiliteten så att barnet känner att de kan vara delaktiga utifrån deras förmåga. Istället för att ett barn ska medverka 0% en dålig dag så kan vi hjälpa dem att vara med 25% och då är det ändå jättebra. Många barn har en uppförsbacke i vardagen och då behöver vi ibland hjälpa dem att ta små steg framåt. Exempelvis så har en ny elev svårt att sitta still och vill gärna springa runt under sångstunden, samtidigt är barnet väldigt trygg med böcker. Då kompromissar vi så att han får sitta med sina böcker och sjunga. Man får känna in, testa sig fram och tillsammans hitta nya lösningar som gör att alla får utvecklas i sin takt.
Vilka arbetsverktyg och metoder är viktiga i din arbetsroll?
Vi arbetar mycket med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) vilket innebär att vi använder olika bildstöd, tecken, bilder och ljud för att förtydliga kommunikationen.
Vad tycker du gör Solberga by unik som arbetsplats?
Miljön, lokalerna och stämningen skapar trygghet. Mina kollegor är fantastiska och här finns förutsättningar för barnen att utvecklas på sitt eget sätt.
Hur skulle du beskriva Solberga by med tre ord?
Värme, Glädje, Gemenskap.

”Barnen är fantastiska! Alla är olika och ingen dag är den andra lik. Barnen utmanar en så att man vågar utmana sig själv i nya situationer, det är väldigt utvecklande.”

Lediga tjänster
Solberga by söker nu engagerade sommarvikarier och timmisar.
Vill du göra något meningsfullt i sommar? Bli en del av vår sommar på Solberga by.
Möt fler av våra medarbetare
Hur är det arbeta på Solberga by? Möt några av våra medarbetare.

Katarina Lilja
Musiklärare
”Att få se när det glimmar till av musikalisk glädje i elevernas ögon – det är lycka.”
Läs mer

Pontus Wallin
Kvalitetsutvecklare
”Samskapande för mig är att barnen får vara aktivt delaktiga i hur deras stöd ska utformas.”
Läs mer

Aina Ferri
Dramapedagog
”Att få vara i lek och kreativitet i en gemenskap – det är det finaste som finns.”
Läs mer

Josef Oreholm
Elevstödjare
”Ett tydligt tecken på utveckling är att barnet kommunicerar bättre, att det finns en vilja att bli förstådd.”
Läs mer

Linnea Andersson
Boendestödjare
”Arbetet på Solberga by har fått mig att öppna upp ögonen och se lite annorlunda på livet och tillvaron.”
Läs mer

Madde Karlsson
Boendestödjare & samordnare
”Här finns en genuin arbetsglädje och trygghet, ett meningsfullt arbete där man får göra skillnad för barnen.”
Läs mer

Lillian Yacoub
Boendestödjare
”Jag gick från ingen erfarenhet av barn till att älska mitt jobb. Solberga by är en arbetsplats som får mig att känna mig glad och motiverad varje dag.”
Läs mer

Tuva Widmark
Boendestödjare
”När barnen släpper in en i deras liv för första gången är en fantastisk känsla, man kommer ihåg var och en av barnen i den stunden.”
Läs mer

Alexandra Norelius
Samordnare boende
”Ett minnesvärt ögonblick var när vi åkte på ridläger i en vecka. Det var fantastiskt att få utgå från mitt eget intresse och skapa något fint tillsammans med barnen.”
Läs mer

Sabine Olofsson
Samordnare boende
”Man behöver vara på tårna hela tiden, för här är inget som står still. Allt rör på sig och vi måste vara anpassningsbara. Jag gillar det, jag tycker om förändring och att vara en del av utvecklingen.”
Läs mer

Jenny Nyman
Vikarie
”Jag började som sommarvikarie och blev kvar efter sommaren – det har varit så roligt! Att få komma in i skolan har varit en höjdpunkt, även om jag inte hade någon tidigare erfarenhet av Waldorfpedagogik.”
Läs mer

Christoffer Heselius
Boendestödjare/Stödpedagog
”Att vara boendestödjare kan vara utmanande, det krävs engagemang och en vilja att göra skillnad. Men…det är också en viktig och givande del av arbetet – att skapa en miljö där barnen känner sig förstådda och trygga.”
Läs mer

Anna Hast
Biträdande rektor
”Jag älskar mitt jobb. Solberga by är en fantastisk arbetsplats med fina människor.
Det finns möjlighet att växa både som person och professionellt, och att jobba med eleverna innebär också att jobba med sig själv. Själv har jag gått från att vara elevstödjare, vidare till skoladministratör och numera biträdande rektor.”
Läs mer

Michelle Sjölander
Elevstödjare
”Min mamma säger att jag har blivit så glad sen jag började här.
Det är den bästa arbetsplatsen jag någonsin jobbat på.”
Läs mer

Wilmer Valverde
Boendestödjare
”Solberga betyder så mycket för mig, inte bara som en arbetsplats. Det är stället där jag blev integrerad i det svenska samhället, både med språket och kulturen. Jag älskar barnen här och känner mig verkligen glad över att arbeta här. Det är mer än ett jobb för mig; det är en plats där jag växer och trivs.”
Läs mer

Susanne Lindau
Samordnare boende
”Små glimtarna när du når fram och hjälper ett barn över en gräns – kanske har man trott i ett helt år att det är omöjligt, och så händer något förlösande och löser det. De är dom situationerna som tar tag i en mest och man känner – jag älskar mitt jobb.”
Läs mer




