
Hur kan barn med intellektuella funktionsnedsättningar få större inflytande i sin egen vardag? Hur kan personalen utveckla sitt arbetssätt för att stärka barnens självbestämmande? I den här filmen möter du bland annat Pontus, kvalitetsutvecklare på Solberga by, som forskar om samskapande och förbättringsarbete inom omsorg.
Filmen tar avstamp i ett forskningsprojekt där personalgrupper på Solberga by under tre års tid har utvecklat och testat nya arbetssätt – med barnets perspektiv i centrum. Arbetet har bland annat handlat om att omsätta principer från förbättringskunskap, ICF och samskapande i praktiken.
Pontus berättar om sitt dubbla uppdrag som kvalitetsutvecklare och doktorand, och om varför samskapande blivit ett nyckelbegrepp inom både forskning och i det vardagliga arbete. Målet? Att varje barn ska bli så aktivt delaktig som möjligt i sin egen omsorg – utifrån sina egna förutsättningar.

Filmen är producerad som en del av Hälsohögskolans initiativ till den årliga konferensen Utvecklingskraft i Jönköping och speglar vårt engagemang för varje barns unika behov och vår strävan att utveckla arbetssätt som bygger på samskapande.
På Solberga by betyder samskapande att vi tillsammans – barn, personal och forskare – söker vägar för att stärka barnens delaktighet i sin egen vardag. Det finns inga färdiga svar. Varje barn är unikt, och vi behöver pröva oss fram.
Filmen ger en inblick i hur det kan se ut i praktiken – med exempel på hur barn som inte har språket får vara med och påverka hur personalen handleds i att tänka nytt och hur samskapande blir en del av vardagen på riktigt.