Trivs du i en roll med ett fokus på att utveckla HR-funktionen? Vill du jobba i en idéburen verksamhet i en personalintensiv bransch?
Sök då tjänsten som HR-chef på Föreningen Solberga by!
Vi kan erbjuda dig ett omväxlande arbete i en verksamhet med tätt samarbete genom hela organisationen. Med alla de frågor som kan tänkas förekomma inom HR, högt som lågt. Alltid med utveckling och förbättring i fokus.
Vi skapar framtiden tillsammans!
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
I din roll som HR-chef säkerställer du ett HR-arbete som stöttar och bidrar till Föreningen Solberga by:s övergripande mål och strategier. Du erbjuds en bred och varierande roll då du som ensam HR ansvarar för det såväl operativa som strategiska HR-arbetet för hela föreningen.
Du driver HR-årshjulet och jobbar med utvecklingsfrågor för funktionens fokus framåt. I nära samarbete med chefer och ledare stöttar och utbildar du i frågor som innefattar de klassiska HR-frågorna attrahera, rekrytera, behålla, utveckla och avveckla. I rollen som HR-chef har du också god samverkan med de fackliga parterna och är löpande uppdaterad på lagförändringar, avtal och regelverk inom HR-området
Som en del i den nya ledningsgruppen förväntas du bidra proaktivt och taktiskt utifrån ett helhetsperspektiv om föreningen. Du har ett nära samarbete med verksamhetschef/VD som också är din närmsta chef.
Föreningen Solberga by
På Föreningen Solberga by erbjuder vi anpassad grundskola samt LSS-boende för barn och ungdomar med ett stort och omfattande stödbehov. Det innebär att verksamheten är väldigt personalintensiv och personalpolitiken ytterst viktig. Föreningen har funnits sedan 1945 och är en icke vinstdrivande verksamhet där allt överskott återinvesteras för att komma barnen, ungdomarna och medarbetarna till gagn. Föreningen är antroposofiskt inspirerad och skolan är en waldorfskola utifrån gällande lagar och regler.
Föreningen förvaltar och utvecklar även ett stort fastighetsbestånd där ett antal anställda även kan hyra lägenheter. Verksamheten ligger väldigt vackert beläget just utanför Järna i Södertälje kommun med Järnafjärden utanför köksfönstret.
Föreningen Solberga by är en stor ideell förening med omkring 200 personer på lönelistan och omsätter årligen mer än 100 MSEK.
Din profil
Som person trivs du av att jobba i en bred och självständig roll där du har intresse av att skapa långsiktiga relationer inom och utanför organisationen. Du har en god anpassningsförmåga och planerar och organiserar ditt arbete på ett realistiskt sätt. Vidare kommunicerar du tydligt, enkelt och effektivt och trivs i en roll där du får initiera och driva förändrings- och utvecklingsprocesser. Du har ett stort intresse av HR och håller dig uppdaterad om nya förändringar inom området.
Som du förstår av ovan lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, men det finns några specifika saker som vi bedömer som nödvändiga och därmed krav att du har med dig in i rollen. Vi ser att du som söker har en eftergymnasial utbildning med relevant inriktning.
Du har minst 3 års erfarenhet av en bred operativ HR-roll samt tidigare erfarenhet av chefsstöd i HR-frågor.
Vidare har du förhandlingserfarenhet med fackliga parter samt en gedigen kunskap inom arbetsrätt.
Du behärskar svenska flytande i tal och skrift, har god kunskap i engelska i tal och skrift och har en god datorvana.
Då man har ett nära samarbete med löneavdelningen ser vi det som starkt meriterande om du har god kunskap i lönefrågor.
Ansök redan idag!
Maila personligt brev och CV till: info@solbergaby.se
För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta verksamhetschef Johan Strömgren vars kontaktuppgifter du ser nedan.
Kontakt från rekryteringsfirmor eller liknande undanbedes.
Johan Strömgren
Verksamhetschef/VD
08-51931313
johan.stromgren@solbergaby.se
Linkedin